Jumaat, 18 Februari 2011

1st Ntry untuk 2011

Salam ollz..

Sorry bangat sebab dah lama xhapdet blog gue ni..hobi gue mmg menternak lelabah. byk cerita nak story mory tapi dek kerana penyakit 'M' yg melampau, sume story mory tu terkubur je la dalam ingatan gue..

sekarang ni dah masuk minggu ke 3 bulan Feb..wah, cepatnya masa berlalu..macam baru je kita bersorak Happy New Year!~ tapi sekarang, dah masuk bulan yg kedua untuk 2011 ni..kurang 2 minggu lagi akan berganjak ke bulan yg ke 3 pulak iaitu bulan Mac..

Huhuhu, menyebut tentang bulan Mac, hati gue semakin berdebar2..sebab bulan April adalah bulan penantian gue untuk menambah bilangan cucu cicit piut miut Nabi Adam di mukabumi nih..Adoi...kalo fikir2 takot pon ada..boleh ke gue melakukannya dengan jaya??

Menyentuh ttg cerita kandungan gue nih, rata2nya org yg gue jumpa dan tw gue ni pegnen, 1st dorg akan tnye dah berapa bulan? gue pon akan menjawab dah ... bulan da.. dan reaksi dorg semestinya uiks?biar betul..MANA PERUT??xnampak pon..gue sorok kat blkg ataupun dorg akan cakap keciknya perut... huhuhu, dah gue pon hanya akan tersengih2 kat situ..kwang3..

Memandangkan jangkaan gue akan 'meletup' pd pertengahan April ni, so sekarang kandungan gue dah pon menjangkau hampir 32 minggu skrg 31 mgu 5 hari ataupon 8 bulan..
8 bulan??mean lbh krg lg 1 bulan gue akan deliver baby nih??klu org laen gue xtw la cane..tp bg gue yg pestime ni...wah3..mmg amat mendebarkan~

Dannnn..yg semakin mendebarkan bila tiba2 tadi masa tgh dgr ceramah kt dlm Auditorium dengan xsemena2 pinggang gue rasa sakit amat..sakit lebey krg cm org senggugut la..then perlahan2 sakit tu berjangkit ke bhgn dpn dan tengah perut pulak..sakit yg xdapat nak digambarkan..nak kte senak pon ye, sakit tu mmg sakit la..tp nak kate angin, selalunye angin mencucuk2 dan skt bhgn atas perut..n angin akan skt spi pinggang ke?hurm...musykil2..
okeh, berbalik pada cerita sakit tadi macam2 la yg terlintas di fikiran gue..ni ke tanda2nya?ni ke kontraksi?nak bersalin dah ke?bersalin 7bulan ke?bak kte astro, macam2 ada..opss terlajak lagi, time sakit tu kan gue dlm Audi, so tahan la dulu..dlm hati ni xsabar2 je nak abis ceramah dan nak balik umah..tahan punya tahan punya tahan, abis la ceramah..gue pon mula berdiri dan nak melangkah kuar Audi, then masa nak melangkah tu gue rasa kt tgh perut td dah berjangkit spi ke bwh perut sekaligus kat ari2..rasa cm sakit, tegang..nak jalan pon macam sakit..tp jalan gak slow2..hoooo lg la double marble dup dap dup dapnye jantung gue..dlm hati ni dok berdoa..jgn la bt nak bersalin skrg ni..dah la hubby gue xde d sisi..at least tunggu la kepulangan hubby gue esok..huhuhu

At moment jejak je kaki kat umah, gue trs on internet and google bagaimana rasa kontraksi bersalin? dannn apa yg aku dapat ialah....


    Beza kontraksi dan rasa sakit yang lain
adell adell_ae@yahoo.com 2nd Dec 2008
Soalan: Doc,kandungan saya kini 36 weeks.skrg ni saya mengalami sakit pinggul sebelah kanan menyukarkan saya utk berjalan.adakah ini tanda awal bersalin?
Adell, Rasa sakit (pain) di sebelah anggota shj mungkin disebabkan oleh kedudukan bayi.Kontraksi (contractions) pula berbeza kerana ia akan mula dari bahagian belakang pinggang, dan bergerak ke bahagian depan perut ke pusat, ke bahagian bawah pusat hingga ke ari-ari dan hilang. Ia berlaku berulang-kali. Bahagian sekitar pusat menjadi keras dan sakit apabila kontraksi berlaku. Setiap kali ia berlaku kontraksi menjadi lebih kuat (sakit) dan pernafasan turut terjejas apabila menahan sakit (kena belajar bernafas ketika kontraksi). Faridah
-sumber dari http://www.baiboo.com.my/2008/12/07/beza-kontraksi-dan-rasa-sakit-yang-lain/ -
hurm, hampir sama dgn apa yg gue rasakan tadi..so, kalau u ollz, agaknya apa perasaan u ollz bila baca jawapan Doc Faridah tadi??

But now, at the moment i story the mory to u ollz, sakit i tu macam dah lega sikit..masih lagi terasa cuma softly la..xla se'hardcore' tadi..harap2 sakit tadi tu hanyalah 'false contraction' seperti yang pernah aku baca tentang tanda2 sebelum bersalin sebelum2 ni..Aminnn~

Owh, nmpknya 1st entry gue utk 2011 ni dah jadi macam cerita sepanjang tahun..panjang berjela2 kekeke.makanya gue akan stop ntry ni stkt ini dahulu..sekiranya ada apa2 perkembangan lebih lanjut..akan gue maklumkan di sini..insyaAllah~

Tiada ulasan: